Välkommen till VSK Bandy Ungom
SportAdmin använder Cookies för att förbättra din användarupplevelse. Genom att klicka på Jag Godkänner tillåter du detta. Här kan du läsa mer om cookies och hur SportAdmin använder dem.
Västerås SK Bandyklubb
Fotboll

 
Kiosk

Alla lag med spelare som är 10 år och äldre ska hjälpa till i kioskerna vid VSK:s båda A-lags 
hemmamatcher och andra evenemang i klubbens regi.

 

Bemanning sker från respektive lag enligt bemanningslista som skickas ut av kioskansvarig i VSK.

 

Varje lag utser en kioskansvarig som är den som håller kontakt med klubbens kioskansvarige. Om ingen 
kioskansvarig utsetts så är respektive lagledare eller tränare kioskansvarig.

Maskotar vid A-lagsmatcher

Schema för vilka lag som får ha maskotar på A-lagsmatcher skickas ut till ungdomslagen inför 
seriestarterna. Att vara maskot är frivilligt. Har det lag som fått en match tilldelat sig ingen spelare som 
vill vara maskot så ska ansvarig ledare (lagledare eller tränare) i god tid meddela kansliet som i sin tur 
ger uppgiften till något av våra andra lag.

 

Instruktion för maskotar (instruktionen är densamma oavsett om det är vårt damlag eller vårt herrlag som ska spela)

  • Maskotarna ska vara utanför A-lagets omklädningsrum 1 timme och 15 min före matchstart.
  • Ungdomsspelarna ska följas av en ledare från det egna laget.
  • Ledaren ska inte vara med inne i omklädningsrummet.
  • Ledaren ansvarar för ungdomarna från det att de lämnas av vid omklädningsrummet till att 
    ungdomarna har återlämnats till sina vårdnadshavare och ska därför stanna i närheten av 
    omklädningsrum/avbytarbås.
  • En eller två utsedda spelare i A-laget tar emot och tar hand om maskotarna.
  • Maskotarna ska vara fullt utrustade för match. (hjälm, kroppsskydd, matchtröja och klubba)
  • Skridskor tar de på sig tillsammans med A-laget i deras omklädningsrum.
  • Ungdomsspelarna är med på uppvärmningen samt samlingen i omklädningsrummet efter 
    uppvärmningen.
  • De är med vid inmarsch/intro inför matchstart.
  • Efter inmarsch/intro åker spelarna av planen vid avbytarbåset där de tas emot sin ledare som 
    ger dem varsin kioskkupong samt ser till att de kan byta till skor i A-lagets omklädningsrum.

Instruktionen gäller enbart under grundserierna och inte under slutspel.

Bollpojkar/-flickor 

Varje säsong är de lag med spelare som är 12–13 år gamla, bollflickor/-pojkar vid våra två A-lags hemmamatcher. Om det lag som ansvarar för att närvara inte kan det (t.ex. p.g.a. cup eller seriespel på annan ort) så ansvarar de för att ordna ersättare bland övriga lag.

 

Schema för bollpojkar/bollflickor sammanställs av ungdomsansvarig tillsammans med eventansvarig i 
styrelsen och publiceras innan seriespelet för våra två A-lag startar.

 

Vid varje match bör det vara 4-6 bollflickor/-pojkar och minst en ansvarig ledare.

 

Hjälm och handskar är obligatoriskt för bollpojkar/-flickor. De ska hämta ut jackor i förrådet vid Bingången att ha på sig under förberedelser och match. Ledaren ska bära gul funktionärsväst eller röd funktionärsjacka som också finns i förrådet vid B-ingången.

 

Bollflickor/-pojkar får i halvtid hämta korv med bröd eller bulle och festis i kiosken.

 

Vid både herr- och dammatch gäller följande:
Samling sker vid B-ingången 60 minuter före matchstart för att hinna med att förbereda sig
(Under försäsong kan det förekomma att det inte är isvärmning före match. Då kan man komma 30 
minuter före matchstart.)


Att göra under isvärmning och match:

 

Uppvärmning innan match (pågår 30 min)

  • Se till att målen och sargen är på plats (Samling 1 tim 15 min innan).
  • Kasta ut bollar på isen till spelarna att värma upp med.
  • Plocka bort den mjuka sargen från kortsidorna och lägg i hörnen på den östra sidan (samma sida som avbytarbåsen) där det inte finns någon reklam.

När isvärmningen är slut (då är det 30 min kvar till match)

  • Flytta målen så ismaskinen kan köra fritt längs kortlinjen.
  • Sarg och flagga flyttas bort från hörnet kort-/långsida.
  • Samla in bollar och lägga i korgarna på målburarna.

Cirka 10 min innan matchstart

  • Flytta tillbaka målen så de står rätt inför matchstart.
  • Lägg fem matchbollar i varje korg på målburarna.
  • Flytta tillbaka sarg och flaggor i hörnet kort-/långsida.

Under matchen

  • Håll koll på om sargen flyttas och var snabbt på plats för att återställa den så snart spelet flyttats 
    till annan del av planen.
  • Hämta bollar som hamnar utanför planen och lägg i målburarnas bollkorgar

Vid halvtid

  • Flytta sarg, flaggor och mål enligt anvisningen under punkt 2
    När ismaskinerna har kört färdigt
  • Flytta tillbaka sarg, flaggor och mål enligt anvisningen under punkt 3

När matchen är slut

  • Flytta sarg, flaggor och mål enligt anvisningen under punkt 2
  • Samla in alla matchbollar och lämna till ansvarig ledare som i sin tur lämnar till A-lagens materialare eller direkt till A-lagens materialare.

Att tänka på:

  • Bara lag, domare, och bollpojkar/bollflickor på/vid isen under match. TV + fotografer med väst är också tillåtna. Övriga som vid enstaka tillfällen kan befinna sig vid/planen är säkerhetsansvarig, sjukvårdare, maskotar, prisutdelare, pristagare och liknande. Obehöriga avlägsnas av funktionärer eller säkerhetsansvarig.
  • Prata inte med spelarna (de ska fokusera på matchen).
  • Följ med i spelet så ingen olycka inträffar p.g.a. ouppmärksamhet(inga mobiler).
  • Kasta inte ut boll på isen utan lägg tillbaka i korgarna på målen.
  • Gå inte onödan förbi avbytarbåsen under match (gå hellre runt via omklädningsrummen).
  • Gå bakom sekretariatet, inte framför.
  • Utgå alltid från hörnen och återgå till samma hörn när boll eller sarg lagts på plats.
  • Det går bra att röra på sig för att hålla värmen men tänk på att publiken ser vad man gör.
  • Vid TV sändning: Stå inte framför reklamskyltarna på kortsidor eller långsidor. Avvakta i hörnen
  • tills spelet är på andra planhalvan innan bollar hämtas och läggs i korgarna.
 
Diamantpartner
Platinapartner
Hållbarhetspartner
Guldpartner